A hajópadló az egyik legrégibb padlóburkolási technológia, és ma is nagyon népszerű. A másik fából készült burkolathoz, a parkettához képest a hajópadló árak jóval kedvezőbbek, mégis elhozzák lakásunkba a fa melegségét. A kedvező hajópadló ár tehát a népszerűsége egyik oka, a másik pedig számos kiváló tulajdonsága, amelyeket ebben a cikkben ismertetünk. Tudja például, hogy milyen a fózolt hajópadló vagy épp a járó hajópadló?
A hajópadló egy fából készült padlóburkolat, melegburkolat. Míg a parketta kisebb darab falapokból áll, a hajópadló deszkái szélesek és hosszúak. A hajópadló méretek általában nagyjából 10 cm szélességben és 2-3 méter hosszúságban változhatnak. Vastagsága jellemzően 2 cm körül van. Általában nútféderes megoldással (csap és horony) illeszkednek egymáshoz. Lerakása nem nehéz. Hajópadlóként a luc, borovi- és vörösfenyő a leggyakoribb fafajták, árban is ez a sorrend. A lucfenyő a legpuhább, igénybe vett felületekre meggondolandó választás. A vörösfenyő a legkeményebb, leginkább ellenálló a külső behatásokkal szemben. Jellegzetessége a nevében is szereplő vöröses árnyalat. Ebből a fajtából készül például kültéri hajópadló, sőt gyakran a kikötők, mólók cölöpjei is.
A hajópadlónak két nagy típusa van: a járópadló és a fózolt hajópadló. A két típus a felületi kiképzésben különbözik egymástól. A járópadló teljesen összefüggő, résmentes, sima felületet alkot. Ez megkönnyíti a takarítást. A fózolás során a hajópadló hosszanti éleit lekerekítik, ennek mentén minimális, kb. 1-4 mm mély árkok futnak a deszka teljes hosszában. Van, akit ez a ritmikus ismétlődés megnyugtat, másnak inkább a járópadló egyöntetűsége tetszik. A némileg eltérő látványon túl ez utóbbi mellett szól, hogy az árkok mentén esztétikusabban le tudja vezetni az esetlegesen megjelenő repedéseket.
Előnyök
Hátrányok
A hajópadló látszó felülete gyárilag simára csiszolt. A fa alapanyag által meghatározott mértékben, de tartós, kopásálló. Kezeletlenül is hagyhatjuk, de ez a takarítást nem könnyíti meg. Számos kezelő anyag is rendelkezésünkre áll, amellyel a felület színét, megjelenését, vízállóságát befolyásolhatjuk.
A megszáradt lakkréteg elég merev, nem tudja követni a fa mozgását, ezért idővel hajszálrepedések képződhetnek rajta. Ezeken keresztül nedvesség szivároghat a fába, ami ezután már nem tud távozni. Szürkés foltok keletkezhetnek, amelyek csak a teljes felület lecsiszolásával javíthatók
A gyári olajozás a lakkozáshoz hasonló, mivel egy gyorsan keményedő olajjal dolgoznak, ami a felülethez tapad, de nem szivárog a fába. Ezért jobb, ha a padló lerakása után a helyszínen olajozunk. A kézi olajozás során az olaj akár 2 milliméter mélyen is behatol a fába, és bezárja az összes pórust. A nedvesség így már nem tud behatolni. Az olajozott fapadló antisztatikus, és egyes pontokon is javítható. A hajópadlót régen is olajozták, azután viaszolták, ma sem tudunk ennél jobbat. Az olaj beszívódik a fába, keményebbé teszi a padló szerkezetét, ellenállóbbá és korlátozott mértékben víztaszító is válik. Bizonyos olajok az átlagnál jobban bírják a vizet, persze nem az áztatást. Ha színezett olajat (vagy olajok kombinációját) használunk különleges hatást érhetünk el.
A viaszolás padlók esetében nem önálló felületkezelési módszer, hanem általában az olajozás után, kiegészítő védőrétegként alkalmazzák. Évente két-három alkalommal fel kell frissíteni.
Kísérje figyelemmel honlapunkat, hogy ne maradjon le hajópadló akcióinkról!