Az akkumulátor hosszú élettartamának biztosítása érdekében jó, ha tisztában vagyunk az alap tudnivalókkal. Megfelelő választással, helyes tárolási móddal és biztonságos töltéssel sok éven át megbízható eszközt kapunk. A beszerelést vagy cserét is elvégezheted házilag, mutatjuk hogyan!
Az autóakkumulátorok energiatároló eszközök, amelyek töltéskor az elektromos energiát vegyi energiává alakítják át. Ebben a formában hosszabb ideig tárolják, majd villamos energiává alakítják vissza, ha rákapcsolunk a berendezésre egy fogyasztóeszközt. De hogyan is működik az akkumulátor? Hogyan tároljuk, használjuk, cseréljük?
Az akkumulátor az autó villamossági hálózatának a lelke. Felhasználási szempontok alapján megkülönböztethetünk indító, ciklikus, vontatási, járműhajtó, és helyhez kötött akkumulátorokat. Az akkumulátor működési mechanizmusa alapvetően azon a kémiai reakción alapul, amikor is feszültség alakul ki két nem egyforma anyag – a pozitív és a negatív lemez – elektrolitba való merülésétől (az elektrolit egy kénsavból és vízből álló oldat). Egy tipikus akkumulátorban a feszültség összesen 12 volt.
Amint a pozitív és a negatív kivezetés között záródik az áramkör, az akkumulátor áramot ad le.
Az akkumulátorok működés közben folyamatosan töltődnek vagy kisülnek. Akkor ad le áramot, amikor hozzácsatlakozik egy valamilyen áramot igénylő fogyasztóhoz – pl. a jármű önindítójához, a rádióhoz, vagy egyéb elektronikai eszközhöz. Ilyenkor az akkumulátor kisül.
Amikor a jármű további fogyasztók nélkül halad, és a generátor tölti az akkumulátort, az áram visszafelé folyik az akkumulátorba, ami visszaállítja a lemezek közötti kémiai különbséget.
Az akkumulátort azért szükséges tölteni időközönként, mert a folyamatos kisülések során az ólomlemezek kémiailag egyre hasonlóbbá válnak egymáshoz, a sav egyre gyengül, ennek következtében pedig a feszültség esik. Egy idő után a feszültség teljesen megszűnik, az akkumulátor pedig lemerül. Töltés során-, amikor elektromos árammal töltjük az eszközt,- az visszaállítja a lemezek közötti kémiai különbséget, és az akkumulátor újra használható lesz.
Figyeljünk arra, hogy az akkumulátor tisztaságát folyamatosan ellenőrizzük. A pólusokat és a sarukat (csatlakozókat) időközönként tisztítsuk meg a portól és a rozsdától! Ez azért fontos, mert az akkumulátor működését, és így a biztonságos használatot befolyásolja a pólusok korróziója. A pólusokon és sarukon lévő korróziónyomokat szódabikarbóna (sütőpor, nátron) és víz higított oldatába mártott kefével tudjuk eltávolítani. Az autós termékeket árusító üzletekben elérhető antikorróziós zsírt kenjük rá a pólusokra és a sarukra! A tisztításról készítsünk dátummal ellátott feljegyzést!
Kiemelkedően fontos, hogy soha ne távolítsuk el a nyomáskiegyenlítő szelepeket és soha ne töltsünk vizet az akkumulátorba! Az akkumulátor tárolására a legoptimálisabb hőmérséklet az átlagos 15 °C. A tárolási hőmérséklet rövid ideig se legyen magasabb 25 °C-nál, mert az rontja az akkumulátor későbbi üzemét. A hosszabb élettartam szempontjából fontos szempont ugyanakkor az akku téli karbantartása is.
Minden akkumulátornak van egy élettartama. Minél többször lehet egy akkumulátort kisütni, majd újratölteni, annál inkább „ciklusállóbb”. A ciklusok végén viszont cserére van szükség. Ezt így tegyük meg:
Látjuk, hogy egy ilyen hétköznapi tárgy, mint az akkumulátor milyen összetett mechanizmussal működik és milyen fontos a megfelelő karbantartás. Egy kis odafigyeléssel és az optimális használattal viszont megnövelhetjük akkumulátorunk élettartamát.
Az akkumulátor kapacitását több tényező befolyásolhatja, általában 2-3 évvel lehet számolni, de egy nagyobb teljesítményű akkumulátor esetében ez akár 5-6 év is lehet. Az egyik és legfontosabb tényező – a rendszeres használat mellett – az esetleges töltési idő pontos megválasztása. Akárcsak az elektromos eszközöknél, az akkumulátornál is igaz: a túltöltés nem tesz jót az élettartamnak. Éppen ezért az akkumulátort olyan árammal célszerű tölteni, amely megegyezik az akkumulátor – 10-zel osztott – kapacitásával. Tehát ha a kapacitás 60 amperóra, a töltési áram pedig 6 amper, akkor az akkumulátor töltési ideje 10 óra lesz.
A tisztán elektromos autók esetében nagyobb kapacitásra van szükség, amit szükség esetén akár naponta kell tölteni. Minél többet használjuk, annál inkább romlik az akkumulátor teljesítménye, de attól azért nem kell félni, hogy egy új jármű esetében néhány év alatt elromlik. A valóság az, hogy 5-6 éven keresztül is működik, legfeljebb a teljesítménye romlik, de az új autók esetében a számottevő minőségromlásnál garanciális cserét kérhetünk.
Az akkumulátor nagy hidegben egyszerűen megfagy. Így, ha bekövetkezett a baj, akkor megpróbálhatjuk újra feltölteni, de az egyszerű – hideg következtében történő – lemerülés általában a régi 2-3 éves akkumulátorokat érinti. Ebben az esetben olyan akkumulátor kell, ami új, jobban bírja még a terhelést.
Először is nézzük meg, hogy milyen akkumulátorral kompatibilis az autónk: méret, érintkezők polaritása, de általában minden autótípushoz van ajánlott akkumulátor is. A nagyobb teljesítmény előnyös, valamint a nagyobb indítóáram biztosabb indulást garantál. Emellett a zselés akkumulátor eggyel talán előnyösebb a savas akkumulátornál, jobb a tárolóképességük, nem mellesleg pedig nem kell attól félni, hogy ki- vagy beszerelésnél bármi is kifolyna az akksiból. Egy biztos: tájékozódjunk először a gyártói ajánlásokról – abból baj nem lehet!