Milyen hóláncot érdemes venni? Milyen körlümények között érdemes folyékony hóláncot használni? Mire figyeljünk a klasszikus hólánc kiválasztásánál? Tudj meg többet!
Bár az utóbbi években az időjárás megkímélt minket a nagy havazástól, azért időközönként előfordulnak hólepte környékek és utak. Olvasóinknak, akik autóval közlekednek, biztosan nem kell elmondanunk, hogy ez mivel jár a gyakorlatban: téli gumi és jégoldó használata, óvatosabb közlekedés és hóláncra is szükségünk lehet. De miért fontos és hasznos a hólánc?
A hazai KRESZ szabályainak megfelelően a hóláncot csak nagyon havas, jeges úton szabad használni, és ilyenkor a sebességre is korlátozás vonatkozik (maximum 50 km/órás sebességgel haladhatunk vele). A klasszikus hóláncnak több fajtája van, általában egymástól nem sokkal eltérő műszaki megoldásokat alkalmaznak a gyártók. Az egyes típusok különböznek az úthoz való tapadás, a tartósság, a gumik kímélése és az okozott menetzaj tekintetében is. A legelső szempont viszont ezek közül a gumiabroncs mérete, hiszen technikai és biztonsági problémák is felmerülnek a rosszul megválasztott hólánc használata esetén. Szerencsénkre a gyártók minden esetben feltüntetik a láncok csomagolásán a javasolt gumiabroncsméretet, ez pedig nagy segítségünkre szolgál a döntéskor.
A klasszikus hólánc fémkapcsokból áll, mintázata lehet létramintázatú, Sheron rombusz vagy trapézmintás. Ezen kívül kapható kézi és automata feszítős hólánc is. A kézi verzió előnye, hogy olcsóbb, hátránya viszont, hogy felszerelésekor sokszor nagyobb fizikai erőt kell kifejtenünk.
Fontos tudni, hogy a hóláncot mindig a hajtott kerékre kell felszerelnünk (tehát négykerék-hajtású autó esetén az összes kerékre). Gondosan nézzünk utána a méreteknek, tanulmányozzuk a piaci választékot azért, hogy autónk gumijához megfelelő méretű láncot tudjuk vásárolni, hiszen számos méretben gyártják ezeket az eszközöket. Ha erre nem figyelünk, előfordulhat, hogy nem tudjuk használni, vagy ha mégis, akkor rövid időn belül kárt tehet a gumiban.
A felszerelés nem könnyű, igencsak figyelem- és türelemigényes foglalatosság. Érdemes néhányszor otthon kipróbálni az eszköz feltételét és levételét, hogy éles helyzetben – ráadásul sokszor dermesztő hidegben – ez a kis technikai próbatétel ne okozzon problémát. Általában a termék mellé adnak egy használati, felszerelési útmutatót, de ha nincs ilyenünk, akkor adunk egy kis információt a felszereléshez.
Első lépésként fektessük a hóláncot a meghajtott kerék elé! Vezessük a kerék mögé a hóláncot és akasszuk össze a drótkábel végeit! Vezessük át a kerék külső peremére a láncot, oszlassuk el az abroncs felületén, majd a feszítő segítségével kapcsoljuk össze a lánc két végét és kész is vagyunk!
Bár a klasszikus hóláncot nem tudja teljesen helyettesíteni, de nagyon hasznos lehet, ha a téli időszakban tartunk magunknál egy flakon folyékony hólánc spray-t. Ezt akkor ajánlott bevetni, ha az időjárás nem annyira zord, de az utak igen síkosak, csúszósak és javítani szeretnénk a biztonságérzetünkön. A spray előnye, hogy olcsó, a használata pedig kevesebb időt és műszaki érzéket igényel. Egyszerűen csak fújjuk rá a folyékony anyagot a gumiabroncs futófelületére, várjunk néhány percet, amíg megköt a folyadék, és indulhatunk. Viszont kiemelten figyeljünk arra, hogy igénybevételtől függően 10-20 kilométer után romlik a tapadás, hiszen lekopik a felhordott réteg, így a fújást időközönként ajánlott megismételni.